Zawsze powtarzam, że wycena to jedna z najtrudniejszych stron mojego biznesu. Artykuł o wycenie nowych stron też postaram się napisać. Tym razem skupię się na rozliczeniach za prace przy istniejących stronach, na których klienci chcą coś zmienić.

Jakie prace są zlecane najczęściej mojej firmie dla istniejących stron?

  • Dodanie treści na stronę, np. nowej sekcji
  • Dodanie artykułu na bloga
  • Dodanie Google Analytics
  • Optymalizacja SEO
  • Optymalizacja szybkości ładowania
  • Poszerzenie strony o nową funkcję
  • Dodanie nowego formularza zamówieniowego
  • Stworzenie wtyczki / modułu
  • Przeniesienie strony na inny serwer
  • Poprawa wyglądu strony desktop / mobile
  • Pomoc w stworzeniu i wysyłce newslettera

Jakie typy rozliczeń stosuję?

 

  1. Ryczałt

Najprostszy sposób. Ktoś opisuje, co chce mi zlecić. Ja to wyceniam. Na koniec sprawdzamy, czy to co wykonałem zgadza się ze zleceniem i następuje rozliczenie. Praktycznie zawsze stosowany sposób, jeśli zleceniem jest postawienie nowej strony czy sklepu – ale też w wielu innych pracach.

Wady:

  • trudno ocenić czasochłonność zlecenia, więc trudno też je wycenić. Sama wycena też zajmuje czas. Częstą praktyką w branży jest zaokrąglenie widełek w górę, żeby mieć możliwość wykonania wszystkiego bez zmiany ceny.
  • mała fleksybilność: często w trakcie klientowi pojawiają się nowe pomysły, a ja upieram się, żeby najpierw dokończyć i rozliczyć pierwotne zlecenie.
  • często zlecenie wykonuję w 1 dzień, a na płatność czekam np. tydzień

Ważne zasada dla ryczałtu: Minimalna stawka. Nawet jeśli zlecana usługa zajmie np. 2 min, zasadą jest liczenie za nią jak np. za 30min pracy. Po pierwsze unikamy wtedy faktur na 5 zł, czyli zmory księgowego. Po drugie, dla nas to 2 min, a dla klienta 60 min nauki na własnych błędach, więc układ dla obu stron jest korzystny.

 

  1. Pakiet godzinowy

Każdy programista ma przyjętą pewną stawkę godzinową. Np. 100 zł netto / h. Można więc klientowi zaoferować pakiet np. 5h w cenie 500 zł netto i są one do wykorzystania na dowolne prace, np. przez najbliższe 12 miesięcy. Układ jest uczciwy dla obu stron. W ramach działań marketingowych można zaproponować nawet zniżkę, np. 6h w cenie 500 zł netto. Im więcej godzin, tym większa może być zniżka.

Zalety:

  • klient wie, że płaci dokładnie za dany czas
  • informatyk wie, że nie straci na tym zleceniu
  • informatyk dostaje pieniądze z góry
  • nie tracimy czasu na wycenę prac

Sprawdź aktualne pakiety oferowane przez Solmedia.

 

  1. Stała opieka

To zmodyfikowany system nr 2. Polega na tym, że klient płaci regularnie miesięczny abonament, w ramach którego otrzymuje pewne usługi związane z bezpieczeństwem strony (aktualizacje, monitoring), a dodatkowo otrzymuje pewną ilość h na prace zlecone (np. 1,5h).

Zalety:

  • stały miesięczny dochód, płatny z góry
  • klient wie, że jest traktowany priorytetowo i że może śmiało pisać z byle drobnostką

Możliwa jest też stała opieka jako pewna baza rozliczeń miesięcznych, a dodatkowe godziny fakturuje się osobno, na podstawie ustalonej stawki godzinowej (patrz opcja 5)

 

  1. Standardowy cennik

W mojej branży mało jest standardowych usług, praktycznie każdą trzeba wycenić indywidualnie. Są jednak wyjątki. Mam stałe ceny na takie usługi jak:

  • odwirusowanie 1 strony
  • przygotowanie prostej strony typu one-page (cena wyjściowa)
  • instalacja SSL
  • jednorazowa aktualizacja CMSa
  • szkolenie (1h lub więcej)

 

  1. Otwarty rachunek – pay as you go

To komfortowy układ dla informatyka, wymaga większego zaufania między firmą a klientem. Polega na tym, że klient wysyła prace do zrobienia, a ja fakturuję go regularnie, np. raz w tygodniu czy raz w miesiącu, na podstawie ilości przepracowanych godzin. Wygodny jest w rozliczeniach np. z agencją marketingową, która dużo zleca, albo z klientem który modyfikuje stronę tylko kilka razy do roku i nie chce płacić miesięcznego abonamentu.

Wady:

  • płatność następuje po pracy, a nie przed

Zalety:

  • nie tracimy czasu na wycenę